Doktor Roads svarar :1

Från Mohammed

Bäste Dr Roads.
Mitt namn är Mohammed Mohammed, jag är född i Sverige men mina föräldrar är invandrare. Efter tio års studier har jag blivit läkare, men jag får inget arbete. Kan doktorn förklara varför?

Jag fick in ett papper här precis. Mohammed Mohammed får tydligen inget arbete. Han har inte berättat vad han bor men jag antar att det är i Afganistan eller där nere... vad sa du Greta? Jaså han bor i Sverige.

Förlåt, Greta är mitt allt-i-allo eller sekreterare, hon har stenkoll på allt. Jag litar blint på henne. Jag får ju svara snällt och vänligt.

Mohammed, heter du det i efternamn eller förnamn, jag blir inte riktigt klok på det?
Men det kvittar - du måste helt enkelt byta namn om du ska arbeta i Sverige. Se bara på mitt namn, Roads, det är inte heller så svenskt. Jag sökte en tjänst som överläkare på ett sjukhus i Malmö, men de tog en Karlsson i stället.
Sånt är... ja nu har jag i alla fall skaffat en ny läkarleg på nätet, med namnet Silversvärd - så snart är jobbet mitt.

Men okej, alltså du vill ha ett riktigt arbete så byt till Magnus Månsson eller något liknande. Men det tar ju ett tag att byta, så ring Greta så fixar vi att du kan få städa här på kontoret - svart - under tiden.

Nu kommer Greta med en lapp till... jaså, tro det.... Mohammed är läkare? Greta, stämmer det?

Men du Mohammed, jag kom på en sak. Vi har inga läkarjobb i Sverige just nu....

Skriv till doktorn

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0